Védikus irodalom része (egyik legfontosabb része, alapja), az Upanishádok.
Brahman - Önvaló, tudat, teremtő önvaló tudat azaz a teljes elme, a teremtő és tapasztaló az agyunk része, ott van belül, benned és teremt gondolatokat, anyagot, univerzumokat azaz tapasztalatokat. Rajtad keresztűl, a vágyaidon a Te saját vágyaidon keresztül teremt. Az elméden, idegrendszereden és két cselekvő kezeden keresztül:
"In Hinduism, Brahman (ब्रह्मन् brahman) is the one supreme, universal Spirit that is the origin and support of the phenomenal universe Brahman is sometimes referred to as the Absolute or Godhead which is the Divine Ground of all matter, energy, time, space, being, and everything in and beyond this universe. Brahman is conceived as personal ("with qualities"), impersonal ("without qualities") and/or supreme depending on the philosophical school."
http://en.wikipedia.org/wiki/Brahman
Upanishádokban írják a bölcsek:
"9. Azt mondják, hogy az emberek a Brahman tudása révén a mindenséggé lehetnek. De miféle tudás révén vált a Brahman a mindenséggé?
10. Kezdetben a világ a Brahman volt egyedül. Csak magáról tudott. Azt tudta csak: A Brahman vagyok! A mindenséggé így változott. És amelyik isten felismerte ezt, az is a mindenséggé vált, éppen így a bölcsek, éppen így az emberek.
Ezt látta meg Vámadéva bölcs, amikor így kiáltott:
Manu voltam egykoron, a Nap voltam egykoron!
Ma is így van ez. Ha valaki felismeri: A Brahman vagyok! - az a mindenséggé válik, és még az istenek sem tudják meggátolni ebben. Mert ő a Lelke azoknak.
Ám aki más istent imád, és azt mondja: Más ő és más vagyok én - az nem bölcs, hanem az istenek házi barma. Ahogy a házi barmok az emberek használatára vannak, ugyanígy az istenek használatára vannak az egyes emberek. Milyen nagy kár az, ha akár csak egyetlen barom is elvész, hát még ha több! Ezért nem tetszik az isteneknek, ha az emberek megismerik ezt a tant."
http://mek.oszk.hu/01300/01326/01326.htm#b42
Egy másik fordításban ugyan ez:
>>Aki spirituális Énjétől (átma) különböző istenséget imád és azt mondja: "Ő más mint én, én más vagyok, mint ő", az nem bölcs. Az ilyen ember olyan az isteneknek, mintha háziállatuk volna. <<
Titkos tanítások - Válogatás az Upanisadokból, 1987. 46.oldal
"Miután Sankarát (Sanskrit: आदि शङ्करः Ādi Śaṅkara) (788 - 820) követően ezek az emberek elkezdték az isten iránti odaadást magasztalni, nem tartották fenn a transzcendentális tudatosságot. Követőik pedig, akik az odaadás hangulatában ringatták magukat és talán éreztek is valami boldogságot ebben hangulatban, nem jutottak el ahhoz a megvilágosodáshoz, amelyet az odaadás elhoz. Nem jutottak el az istentudatba, amely minden odaadás célja.
Ezért nem állták ki az idő próbáját. Ez azt jelenti, hogy a tanításuk hatástalan maradt. Egyszerűen csak hatástalan maradt. Az embereknek pedig elment a kedve attól, hogy az idejüket arra pazarolják, hogy Isten után sírjanak, vagy hogy Reá vágyjanak vagy mindazokra a dolgokra, amelyeket az Isten iránti odaadás gyakorlataként címkéztek meg, ám eredményük nem volt más, mint puszta hangulatok önmagunkra erőltetése. Oly nagy veszteség ez az élet számára!"
Maharishi Mahesh Yogi (Sanskrit महर्षि महेश योगी maharṣi maheśa yogī) (12 January 1917 – 5 February 2008)
(A Humboldt Egyetemen 1970-ben elhangzott előadás részlete) http://www.tminfo.hu/